Duurzaam Werken: wat is het rendement?

Wat is het rendement van Het Nieuwe Werken of van Duurzaam Werken? Die vraag krijg ik vaak en niet onterecht. Wat is nou dat resultaat? Is het uit te drukken in euro’s of in een percentage of blijft het een pot met goud aan het einde van de regenboog die eigenlijk nooit concreet wordt? Hoewel het geen gemakkelijke vraag is zijn er zeker wel antwoorden te vinden die aangeven wat het gaat opleveren. Laat ik met de deur in huis vallen, het levert je een rendementsverbetering van 20% op wanneer je bevlogenheid onder je medewerkers stimuleert. Dat stelt Willem van Rhenen, hoogleraar Engagement en Productivity aan de Nyenrode Business University in een artikel in intermediair PW. Wanneer je als werkgever aandacht hebt voor talent en creativiteit van medewerkers, hen ziet als Human Sources en mensen niet alleen aanstuurt op resultaat, maar ook op waarden, dan creëer je niet alleen een betere werkomgeving voor iedereen, maar zul je zeker de bevlogenheid een boost geven en dus ook je rendement.

Die 20% komt natuurlijk wel ergens vandaan. Er is inmiddels veel onderzoek gedaan naar de rendementsverbetering. Al jaren geleden is aangetoond dat bedrijven met een hoge quality of work life (QWL) meer winst en hogere groeicijfers halen. Deze bedrijven halen meer getalenteerde medewerkers binnen, verbeteren zo hun concurrentiepositie en hun lange termijn positie (May, Lau en Johnson, 1999 en Gard, Lindstroem en Dallner, 2002). Interessant voor de Nederlandse markt is vooral de ervaring die Microsoft inmiddels heeft opgebouwd met HNW, zie ook ‘Wat levert Het Nieuwe Werken op?’ Hoewel ook Microsoft beseft dat de mens centraal staat bij HNW gaat het hier niet zozeer over de mens en organisatie aspecten van HNW maar vooral over de technische aspecten. Die zijn tenslotte makkelijker te meten en passen goed in het straatje van Microsoft.

Zo’n rendementsverbetering klinkt mooi en dat is het ook, maar let wel even op het psychologische addertje onder het gras. De juiste wijze om bevlogenheid te stimuleren is een HNW traject waarbinnen je ‘sturen op waarden en resultaat’ gaat implementeren. Als echter je signaal naar je mensen toe is: “ik ga 20% meer rendement halen want ik ga jouw bevlogenheid stimuleren” dan zullen ze snel door hebben dat controle op kosten en niet vertrouwen in je mensen de driving force is en zal het niet werken. Implementeer HNW dan ook alleen wanneer je zelf vertrouwen durft te geven aan je mensen.

Geen reactie mogelijk.

Contactgegevens

The Meaning of Work
Slenakerweg 25
6271 PE Gulpen
KvK 53 899 210



Tel: 06 11 34 67 68