Meaningful Work

In Harvard Business Review verscheen een prachtig artikel van Nathaniel Koloc: “What job candidates really want: Meaningful Work”. De strekking van het artikel is duidelijk, niet het werken voor een grote firma, niet een hoog salaris, maar juist werk dat zinvol en betekenisvol is maakt een medewerker betrokken.

We kennen allemaal wel voorbeelden van mensen die bij firma’s met klinkende namen hebben gewerkt, een goed salaris hebben, veel vakantiedagen, een mooie auto, maar tevreden…? Nee, dat zijn ze niet. Ze zijn op zoek naar een betekenisvol werk, voor zichzelf en voor de samenleving, dat geeft veel meer voldoening dan een prachtige set aan arbeidsvoorwaarden. Naast voldoening levert het ook betrokkenheid op. Betrokkenheid bij de organisatie die dat betekenisvolle werk mogelijk maakt. En het is juist die betrokkenheid die twee kanten op werkt zo blijkt uit studies. Niet alleen voor de medewerker zelf is dit een onmisbare factor, maar juist ook voor de organisatie zo blijkt. Betrokken medewerkers zijn namelijk zo’n 50% meer productief en zo’n 33% meer winstgevend.

Geef werk een doel

Geef werk een doel binnen de context van je carrière en het talent zal jouw organisatie weten te vinden voorspelt Nathaniel Koloc. Leer deze talenten benutten en verander medewerkers in betrokken medewerkers. Hiervoor schetst hij alvast vier stappen die een bedrijf kan nemen om dit voor elkaar te krijgen.

Stap 1: Maak werk van de ‘impact’ die jij als organisatie wilt hebben op de samenleving. Bepaal je doel en wees daar oprecht in.
Stap 2: Vertel je verhaal en vertel het goed! Zorg ervoor dat de wereld jouw verhaal leert kennen. Dit verhaal, mits oprecht, bindt meer talenten aan je organisatie dan een goudgerand arbeidsvoorwaardenpakket.
Stap 3: Geef Talent de hoogste prioriteit! Het juiste talent aantrekken, selecteren, ontwikkelen en behouden is essentieel. Hiermee creëer je ‘cultureel momentum’. Een beweging die niet meer is te stoppen en het in de toekomst gemakkelijker maakt om talent aan te trekken en te behouden.
Stap 4:  Ontwerp je rollen voor hun toekomst en niet alleen voor die van jou. Een rol of een functie zou niet alleen de organisatie moeten dienen, maar ook aantrekkelijk zijn en blijven voor de medewerker. Denk ook vanuit dit gezamenlijke perspectief en maak je organisatie zo aantrekkelijk mogelijk voor je mensen.

Volgens Nathaniel – en ik kan het alleen maar met hem eens zijn – zullen wanneer je dit doet de meest dynamische, effectieve en geïnspireerde professionals bij jouw organisatie aankloppen. Wanneer je hier goed mee omgaat zullen zij het beste zijn dat je bedrijf – en de samenleving – ooit overkomen is.

Een mooie, wel heel enthousiaste conclusie. Maar mag het een keer? Van mij wel.

Bron: Harvard Business Review blog network

Foto: A spider loves its work, van jkadavoor (jee) is gebruikt onder creative commons license.

 

Geen reactie mogelijk.

Contactgegevens

The Meaning of Work
Slenakerweg 25
6271 PE Gulpen
KvK 53 899 210



Tel: 06 11 34 67 68